Ένα καραβάνι χωρίς σύνορα / A caravan without borders


0saves

globe

logos

Το Πολιτιστικό Κέντρο Αφρικάνικης Τέχνης και Πολιτισμών ANASA (www.anasa.org.gr) υλοποιεί το έργο «Πολυπολιτισμικός θίασος ΑΝΑΣΑ: Ένα καραβάνι χωρίς σύνορα» («Multicultural troupe ANASA: A caravan without borders») από 09/2015 έως 02/2016 (www.anasa.org.gr/caravan).

Το έργο χρηματοδοτείται από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία στο πλαίσιο του Προγράμματος «Είμαστε όλοι Πολίτες» (www.weareallcitizens.gr), το οποίο είναι μέρος του συνολικού Χρηματοδοτικού Μηχανισμού του ΕΟΧ για την Ελλάδα, γνωστού ως EEA Grants. Διαχειριστής Επιχορήγησης του Προγράμματος είναι το Ίδρυμα Μποδοσάκη (www.bodossaki.gr). Στόχος του Προγράμματος είναι η ενδυνάμωση της κοινωνίας των πολιτών στη χώρα μας και η ενίσχυση της κοινωνικής δικαιοσύνης, της δημοκρατίας και της βιώσιμης ανάπτυξης.

Το έργο περιλαμβάνει τη δημιουργία πολυπολιτισμικού θιάσου που θα συνδιαμορφώσει και θα υλοποιεί πολιτιστικό πρόγραμμα παιδαγωγικού, βιωματικού και διαδραστικού χαρακτήρα σε σχολεία πρωτίστως σε απομακρυσμένες περιοχές, με σκοπούς την εξάλειψη των διακρίσεων, του ρατσισμού και της ξενοφοβίας, και την ενημέρωση-ευαισθητοποίηση για τα ανθρώπινα δικαιώματα προσφύγων, αιτούντων άσυλο & μεταναστών, συμπεριλαμβανομένων γυναικών, παιδιών & ασυνόδευτων ανηλίκων. Ο θίασος θα περιλαμβάνει ομάδες κρουστών, τραγουδιού, χορού, εικαστικών, θεάτρου / αφήγησης. Θα υλοποιεί τριήμερο πρόγραμμα με εργαστήρια και παράσταση στο τέλος. Όλες οι ομάδες θα είναι μικτές (Έλληνες & πρόσφυγες / μετανάστες, γυναίκες & άντρες) για την αμοιβαία εκμάθηση και διάδοση της γνώσης, την ενίσχυση του διαπολιτισμικού διαλόγου, την ενδυνάμωση, ανάπτυξη ικανοτήτων και ομαλή ένταξη προσφύγων / μεταναστών στην ελληνική κοινωνία, και την προώθηση της ισότητας των φύλων.

Tο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που έχει επιλέξει ο «Πολυπολιτισμικός θίασος ΑΝΑΣΑ: Ένα καραβάνι χωρίς σύνορα» για υλοποίηση στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες «Ειρήνη» – Η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα (www.unhcr.gr/ekpaideysi/ekpaideytiko-yliko/eirini.html).

Η διάρκεια του έργου είναι έξι μήνες, από τον Σεπτέμβριο του 2015 έως τον Φεβρουάριο του 2016, και θα υλοποιηθεί στις εξής περιοχές: Αττική, Λέσβος, Χίος, Σάμος, Κως, Ρόδος και Έβρος.

Δεν υπάρχει κόστος σε καμία φάση για τα σχολεία, τους/τις μαθητές/τριες και τους γονείς.

Συντονιστής του έργου είναι ο Μιχάλης Αφολάνιο, συνδιαχειριστής του Πολιτιστικού Κέντρου ANASA (e-mail: info@anasa.org.gr, τηλέφωνο: 6932382313).

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Πολυπολιτισμικού θιάσου ΑΝΑΣΑ: Ένα καραβάνι χωρίς σύνορα:

    • Χρησιμοποιεί ως εκπαιδευτικό εργαλείο το εκπαιδευτικό υλικό της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες «Ειρήνη» – Η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα (www.unhcr.gr/ekpaideysi/ekpaideytiko-yliko/eirini.html). Η Ειρήνη είναι ένα μικρό κορίτσι που αναγκάζεται να εγκαταλείψει το σπίτι της. Στην αρχή βιώνει την ανασφάλεια και την απόρριψη μέχρι να βρει προστασία, αγάπη και ζεστασιά στο πιο απίθανο μέρος. Η «Ειρήνη» έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να αναπτύξουν μέσα στην τάξη θέματα όπως η διαφορετικότητα, η ανεκτικότητα και οι πολιτισμικές διαφορές.
    • Υλοποιείται από 6 μέλη του Πολυπολιτισμικού θιάσου ΑΝΑΣΑ (Μιχάλης Μπαμιντέλε Αφολάνιο, Νατάσα Χαντά-Μάρτιν, Ηλίας Κιάμα Τζογόνας, Κατερίνα Χάσκα, Ζησης Κολιαβασίλης, Ελένη Νζάνγκα) με την επιστημονική υποστήριξη 2 συμβούλων (Νάγια Μποέμη και Χρυσή Κλήμη Πυρουνάκη).
    • Απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες δημοτικών σχολείων όλων των τάξεων.
    • Υλοποιείται με ένα ή δύο τμήματα ταυτόχρονα (μέγιστος αριθμός 40 άτομα).
    • Είναι τριήμερο και περιλαμβάνει εργαστήρια 6 διδακτικών ωρών συνολικά κατά τη διάρκεια του ωρολογίου προγράμματος (3 ημέρες επί 2 ώρες την ημέρα) και ανοιχτή παράσταση στο τέλος (της 3ης ημέρας), εκτός ωρολογίου προγράμματος.
    • Η συμμέτοχη είναι προαιρετική, δεν έχει κόστος, και όλες οι δραστηριότητες γίνονται παρουσία του/των εκπαιδευτικού/ών της τάξης.

 ANASA-thiasos

photo by Anna Motou © 2015

 

ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΟΜΑΔΑΣ εδώ: 2015-ANASA-Caravan-presentation

 

9 Σεπτεμβρίου 2015: Έναρξη του έργου «Πολυπολιτισμικός θίασος ΑΝΑΣΑ: Ένα καραβάνι χωρίς σύνορα» στα πλαίσια του προγράμματος «Είμαστε όλοι Πολίτες» του Ιδρύματος Μποδοσάκη. Δελτίο τύπου και φωτογραφίες εδώ: http://www.anasa.org.gr/?p=774

21 Σεπτεμβρίου 2015: Ημέρα της Ειρήνης: Ναι στους Πρόσφυγες, Όχι στον Πόλεμο από τον πολυπολιτισμικό θίασο ΑΝΑΣΑ: Ένα καραβάνι χωρίς σύνορα. Δελτίο τύπου και φωτογραφίες εδώ: http://www.anasa.org.gr/?p=789

Σεπτέμβριος – Οκτώβριος 2015: Έρευνα, μελέτη και πρόβες. Φωτογραφίες εδώ: http://www.anasa.org.gr/?p=1479

9-11 Νοεμβρίου 2015: 117ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, Νέος Κόσμος, με τους μαθητές και τις μαθήτριες της Α’ (19), της Β’ (23) και της Γ’ (18) τάξης. Δελτίο τύπου και φωτογραφίες εδώ: http://www.anasa.org.gr/?p=1143

18-20 Νοεμβρίου 2015: 117ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, Νέος Κόσμος, με τους μαθητές και τις μαθήτριες της Δ’, της Ε’ και της ΣΤ’ τάξης. Δελτίο τύπου και φωτογραφίες εδώ: http://www.anasa.org.gr/?p=1236

25-27 Νοεμβρίου 2015: 1ο Δημοτικό Σχολείο Μυτιλήνης Λέσβου με τους μαθητές και τις μαθήτριες της Α’ (20), της Γ’ (32) και της Δ’ (25) τάξης. Δελτίο τύπου και φωτογραφίες εδώ: http://www.anasa.org.gr/?p=1295

30 Νοεμβρίου – 1 Δεκεμβρίου 2015: 3ο Δημοτικό Σχολείο Χίου. Δελτίο τύπου και φωτογραφίες εδώ: http://www.anasa.org.gr/?p=1302

2-4 Δεκεμβρίου 2015: Σχολικό Κέντρο Καρδαμύλων Χίου (http://dimkardam.webnode.gr) με τους μαθητές και τις μαθήτριες της Α’ (12), της Β’ (12), της Γ’ (16) της Δ’ (17), της Ε’ (15) και της ΣΤ’ (18) τάξης. Δελτίο τύπου και φωτογραφίες εδώ: http://www.anasa.org.gr/?p=1302

9-11 Δεκεμβρίου 2015: Δημοτικό Σχολείο Ζηπαρίου Κω (http://dim-zipar.dod.sch.gr , http://blogs.sch.gr/dimzipar). Δελτίο τύπου και φωτογραφίες εδώ: http://www.anasa.org.gr/?p=1444

16-18 Δεκεμβρίου 2015: Δημοτικό Σχολείο Μυτιληνιών Σάμου (http://dim-mytil.sam.sch.gr). Δελτίο τύπου και φωτογραφίες εδώ: http://www.anasa.org.gr/?p=1452

13-15 Ιανουαρίου 2016: Δημοτικό Σχολείο Λάρδου Ρόδου (http://dimlardou.blogspot.gr) με τους μαθητές και τις μαθήτριες της Γ’ (34) και της Ε’ (36) τάξης. Δελτίο τύπου και φωτογραφίες εδώ: http://www.anasa.org.gr/?p=1462

20-22 Ιανουαρίου 2016: 5ο Δημοτικό Σχολείο Χαλανδρίου με τους μαθητές και τις μαθήτριες της Γ’ (60) τάξης. Δελτίο τύπου και φωτογραφίες εδώ: http://www.anasa.org.gr/?p=1559

27-29 Ιανουαρίου 2016: Δημοτικό Σχολείο Απαλού Έβρου. Δελτίο τύπου και φωτογραφίες εδώ: http://www.anasa.org.gr/?p=1579

16-18 Φεβρουαρίου 2016: 67ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, Κολωνός (http://67dim-athin.att.sch.gr). Δελτίο τύπου και φωτογραφίες εδώ: http://www.anasa.org.gr/?p=1684

24-26 Φεβρουαρίου 2016: 44ο & 152ο Δημοτικά Σχολεία Αθηνών (Ζώνη Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας Πατησίων), Πατήσια (http://152dim-athin.att.sch.gr). Δελτίο τύπου και φωτογραφίες εδώ: http://www.anasa.org.gr/?p=1708

21 Μαρτίου 2016: Εκδήλωση ολοκλήρωσης του έργου «Ένα Καραβάνι Χωρίς Σύνορα» Δελτίο τύπου και φωτογραφίες εδώ: http://www.anasa.org.gr/?p=1780

Το λεύκωμα που δημιουργήθηκε από τον θίασο, τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς: 2016-ANASA-LEUKOMA (φωτογραφίες εδώ: http://www.anasa.org.gr/?p=2025)


 

ΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

Φεβρουάριος-Απρίλιος 2016

1) Υλοποίηση βιωματικών εργαστηρίων – σεμιναρίων για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στη Λέσβο και την Κάλυμνο.

2) Δημιουργία και δημοσίευση εγχειριδίου – οδηγού για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με τεχνικές θεάτρου στην εκπαίδευση και εξειδικευμένη προσέγγιση του φλέγοντος προσφυγικού ζητήματος.

12 Απριλίου 2016: Βιωματικό σεμινάριο για εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Πόλεως Καλύμνου, Κάλυμνος. Δελτίο τύπου και φωτογραφίες εδώ: http://www.anasa.org.gr/?p=1942

19 Απριλίου 2016: Βιωματικό σεμινάριο για εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο 15ο Δημοτικό Σχολείο Μυτιλήνης, Λέσβος. Δελτίο τύπου και φωτογραφίες εδώ: http://www.anasa.org.gr/?p=1958

Το εγχειρίδιο που δημιουργήθηκε από τον θίασο, τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς: 2016-04-Anasa-egxeiridio-Eirini

Οι στόχοι αυτών των προτεινόμενων πρόσθετων δράσεων είναι οι εξής:

1) Η ενημέρωση / ευαισθητοποίηση για τα ανθρώπινα δικαιώματα προσφύγων, αιτούντων άσυλο & μεταναστών, συμπεριλαμβανομένων γυναικών, παιδιών & ασυνόδευτων ανηλίκων, και η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ώστε να λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές στα δημοτικά σχολεία και να μεγιστοποιηθεί ο αντίκτυπος του έργου σε πολύ περισσότερους μαθητές/τριες, γονείς και ευρύτερο κοινό.

2) Η εξοικείωση των εκπαιδευτικών με το εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες «Ειρήνη» – Η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα.

3) Η εξοικείωση των εκπαιδευτικών με θεατρικά εργαλεία που χρησιμοποιεί ο θίασος όταν δουλεύει με τα παιδιά για την ενίσχυση της ομαδικότητας, της έκφρασης και της θεατρικότητάς τους (κύκλος γνωριμίας, βιωματικά παιχνίδια, αφήγηση της ιστορίας, συζήτηση γύρω από την ιστορία, ζωγραφική) και η ανάλυση των στόχων κάθε δραστηριότητας.

4) Η πληροφόρηση, η δικτύωση με σχετικές οργανώσεις και φορείς, η δημιουργία συμμαχιών και η ανταλλαγή καλών πρακτικών γύρω από το πανελλήνιο δίκτυο για το θέατρο στην εκπαίδευση και κάποια βασικά θεατρικά κινήματα (όπως το επικό θέατρο, το θέατρο του καταπιεσμένου).

 

ΔΟΜΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ
(διάρκεια 2 ώρες)
Καλωσόρισμα και παρουσίαση του Πολιτιστικού Κέντρου ANASA (3’)
Παρουσίαση του προγράμματος «Πολυπολιτισμικός θίασος ΑΝΑΣΑ: Ένα
καραβάνι χωρίς σύνορα» (7’)
Παιχνίδια γνωριμίας και ρυθμικά παιχνίδια (10’)
Θεατροπερπατήματα με τη συνοδεία αφρικάνικου τυμπάνου (10’)
Παγωμένες εικόνες ανά ομάδες (10’)
Βαλίτσα εξερεύνησης (10’)
Αφήγηση της ιστορίας της Ειρήνης (20’)
Ζωγραφική (10’)
Διάλειμμα (10’)
Παιδαγωγική ανάλυση (10’)
Συζήτηση (20’)

Το θέατρο µέσα από τη στενή σχέση και µε άλλες τέχνες, αλλά και µε την ιστορία, την πολιτισµική συνείδηση και τη συλλογική µνήµη ενός λαού, τις παραδόσεις, το  µύθο, τον επαναπροσδιορισµό και την ανάδειξη  αξιών και ιδεών, καταλήγει να είναι μια τέχνη σύνθετη που αποσκοπεί στην ηθική και πνευµατική καλλιέργεια του θεατή, στη µόρφωσή του και την παιδεία του. Είναι µια τέχνη ζωντανή, βιωµατική και έχει τη δύναµη να µεταδίδει  συναισθήµατα, µηνύµατα, γνώσεις και να ενεργοποιεί πνευµατικά χαρίσµατα στον θεατή του όπως και στον ηθοποιό. Το θέατρο όμως  δεν αφορά μόνο τον ηθοποιό και τον θεατή. Είναι ένα εκπαιδευτικό εργαλείο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί στα σχολεία από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς στα πλαίσια των μαθημάτων τους. Ο λόγος, διότι η βιωµατική πρόσληψη της γνώσης είναι ιδιαίτερα αποδοτικός τρόπος µάθησης. Άλλωστε είναι  γνωστό ότι από την αρχαιότητα µέχρι σήµερα, η παιδεία και το θέατρο µοιράστηκαν κοινούς στόχους.

Το θέατρο λοιπόν ως παιδαγωγικό εργαλείο ενώνει συνειδητά τα δύο πεδία (του θεάτρου και της παιδείας) µέσα στη σχολική αίθουσα. Οι εκπαιδευτικοί εµπνέονται και καθοδηγούνται σε ένα δρόµο που κάνει τη µάθηση και τη διδασκαλία ψυχαγωγική.

∆ουλεύοντας ο εκπαιδευτικός µε τους µαθητές ,τους ενθαρρύνει να µπουν σε φανταστικούς κόσµους µέσα στους οποίους µπορούν µε ασφάλεια να εξερευνούν σηµαντικά θέµατα σχετικά µε την γλώσσα, τη μυθολογία, την παράδοση, την ιστορία, τη λογοτεχνία, την επιστήµη αλλά και την ίδια τους την ζωή. Όταν οι µαθητές κινητοποιηθούν από την θεατρική διδασκαλία ακολουθούν δραστηριότητες που ενθαρρύνουν την ανάπτυξη της μελέτης και κατανόησης των μαθημάτων καθώς και τις ικανότητες συζήτησης.

Το θέατρο είναι µια δουλειά συλλογική και πειθαρχηµένη , οπότε οι εκπαιδευτικοί μπορούν με τη χρήση του να διδάξουν αυτές τις αξίες στα παιδιά.

Οι στόχοι αυτού του σεμιναρίου είναι:

  • Η δηµιουργία ενός µοντέλου εκπαίδευσης, που θα χρησιµοποιεί ουσιαστικά τις τέχνες (όπως το θέατρο, η μουσική, ο χορός, και τα εικαστικά) µέσα στη διδασκαλία, για την ύλη όλων των τάξεων της πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης.
  • Η καλλιέργεια ικανοτήτων έκφρασης σκέψεων και συναισθηµάτων µε πολλαπλά µέσα (ανάλυση, σύνθεση, κριτική, φαντασία, δηµιουργικότητα, εφευρετικότητα).
  • Η ενεργοποίηση της φυσικής περιέργειας και διάθεσης συµµετοχής.
  • Η διευκόλυνση της σύνδεσης που χρειάζεται να γίνει µεταξύ διαφόρων διδακτικών θεµάτων, αλλά και τη σύνδεσης του µαθήµατος µε τη ζωή.
  • Η ενίσχυση της αυτοέκφρασης, διότι δίνει φωνή στο συναίσθηµα και πλουτίζει τον άνθρωπο σε εµπειρίες και αυτοπεποίθηση.
  • Η εξοικείωση µε την οµαδική εργασία.
  • Η κατανόηση αρχικά των εκπαιδευτικών και στη συνέχεια των μαθητών μέσα από τους εκπαιδευτικούς, στο να αντιληφθούν βιωµατικά ποιο είναι το νόηµα της γνώσης και να κατανοήσουν βαθιά αυτό που µαθαίνουν.
  • Ο συνδυασµός λεκτικής και µη λεκτικής επικοινωνίας, που έχει εφαρµογή ειδικά στο θέατρο, βοηθάει στη διατύπωση ολοκληρωµένων νοηµάτων.
  • Οι εκπαιδευτικοί έχοντας ως εργαλείο το θέατρο θα μπορούν πιο εύκολα να βοηθάνε τα παιδιά με µαθησιακές δυσκολίες.
If you enjoyed this post, please consider leaving a comment or subscribing to the RSS feed to have future articles delivered to your feed reader.